tiistai 28. huhtikuuta 2015

Satojen suomalaisten lomareissu etelään peruuntui! TOP10 ei ole maksanut rahoja takaisin

Pohjois-Kypros jäi suomalaismatkailijoilta haaveeksi. Kuva Famagustasta.

Satojen suomalaisten lomareissu etelään peruuntui – rahat yhä saamatta ja oikeudenkäynti uhkaa

Sadat suomalaiset joutuivat pettymään helmikuun puolivälissä, kun Go International -niminen matkanjärjestäjä ilmoitti ajautuneensa konkurssiin.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan monet Pohjois-Kyprokselle halunneet suomalaiset ovat joutuneet nuolemaan näppejään, sillä he eivät ole saaneet heille kuuluvia rahojaan takaisin.

Norjalainen Go International teki halpamatkoja Pohjois-Kyprokselle. Se ajautui kuitenkin helmikuun puolivälissä konkurssiin. Matkanjärjestäjän konkurssi vaikutti satoihin matkansa ostaneisiin suomalaisiin. Matkat Pohjois-Kyprokselle jäivät siis haaveeksi.

Suomalaisasiakkaille Go Internationalin matkoja ovat myyneet välikädet, kuten Groupon, Top 10 Matkatarjoukset ja Travelbird. Kilpailu- ja kuluttajaviraston apulaisjohtaja Petteri Lehtonen kertoo Ilta-Sanomille, että Groupon ja Travelbird ovat maksaneet rahat takaisin suomalaisasiakkailleen.

Lehtosen mukaan Top 10 Matkatarjoukset ei ole sen sijaan suostunut palauttamaan rahoja asiakkailleen.

– Kahden muun (Groupon ja Travelbird) kanssa saimme asian sovittua. Top 10 Matkatarjoukset on kieltäytynyt maksamasta vetoamalla erinäisiin seikkoihin. He vetoavat siihen, ettei heillä ole velvollisuutta palauttaa ja se on meidän mielestänne väärin.

– Se on katsonut, että vastuussa (palautuksista) on norjalainen yrittäjä (Go International), Lehtonen sanoo.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto katsoo, että Top 10 Matkatarjousten on palautettava rahat asiakkailleen. Lehtosen mukaan palautuksen haluavia asiakkaita on ”useita satoja”, jolloin rahamääräkin nousee useisiin kymmeniin tuhansiin euroihin.  
Kun markkinointi on kohdistunut suomalaisiin asiakkaisiin, niin sen täytyy noudattaa suomalaista lainsäädäntöä.
– Top 10 Matkatarjoukset on meidän mielestänne asiakkailleen palautusvastuussa valmismatkalain perusteella. Isoin ongelma on se, että se on Viroon rekisteröitynyt yritys. Mutta kun markkinointi on kohdistunut suomalaisiin asiakkaisiin, niin sen täytyy noudattaa suomalaista lainsäädäntöä, Lehtonen sanoo.

Hänen mukaansa kuluttaja-asiamies sekä Kilpailu- ja kuluttajavirasto selvittävät parhaillaan, miten asian kanssa edetään jatkossa.

– Tässä on vain muutama tie. Se on joko oikeus, kuluttajariitalautakunta tai Euroopan kuluttajakeskus, Lehtonen sanoo.

Hänen mukaansa päätös asiasta tehdään kesän alkuun mennessä. Ilta-Sanomat ei tavoittanut Top 10 Matkatarjousten toimitusjohtajaa Kim Lindholmia kommentoimaan asiaa.

”Totta kai ottaa päähän”

Esimerkiksi kotkalainen Esa Lappi on pettynyt Top 10 Matkatarjousten toimintaan. Hänen oli tarkoitus matkustaa kaverinsa kanssa Pohjois-Kyprokselle helmikuun puolivälin jälkeen. Matka jäi toteuttamatta norjalaisyhtiön konkurssin takia.

Lappi maksoi omansa ja kaverinsa matkat, mutta 758 euroa on yhä saamatta. Hän harkitsee muutaman kohtalontoverin kanssa jopa ryhmäkanteen jättämistä oikeuteen, jos rahoja ei ala kuulua.

– Totta kai se ottaa älyttömästi päähän. Kaverille tämä on vähän suurempi isku kuin minulle, sillä hän on juuri jäämässä työttömäksi.

– Minä olen kuitenkin periaatepohjalta liikkeellä siinä mielessä, että kyllä ne rahat otetaan sieltä takaisin tavalla tai toisella, Lappi sanoo.
 
Lähde: Iltasanomat
 
 
Olen täällä mainostanut TOP10 Matkatarjouksia, mutta jatkossa suosittelen vain TravelBirdia, jonka kanssa mahdolliset peruutukset ja rahojen palautus on onnistunut!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti